Diari digital de la comarca de Sóller
Dimarts, 16 d'abril de 2024   |   07:48
 
Enquesta  
Quina nota poses al servei d’autobusos del TIB?

0 - 2‘5
2‘5 - 5
5 - 7‘5
7‘5 - 10
 
Una turista observa el tramvia.
13/07/2018 | 11:16
El negoci turístic es desinfla un 20%
J.M.

Ha foradat la bimbolla turística? Fins a quin punt ha influït el mundial de futbol que es celebra a Rússia? I la meteorologia adversa fins fa relativament poc, hi ha tengut res a veure? Sigui com sigui, el cert és que enguany hi ha menys turistes pel carrer, ha baixat considerablement la despesa que fan i Sóller, en general, està molt allunyada de la sensació de saturació turística que es va respirar l’estiu de l’any passat. En general, les coses no van tan bé com es pensava i els calaixos de molts establiments es comencen a ressentir d’un estiu que no és tan daurat com es preveia.

Davant aquestes circumstàncies tan poc propícies, el sector turístic de Sóller comença a posar xifres al descens de l’activitat econòmica que suposa un menor fluxe de visitants a la vall. Entre un 15 i un 20% menys que durant el mateix període de l’any passat, un fet que suposa un descens més que considerable a les entrades que va registrar l’economia sollerica durant l’estiu de 2017, un any que es va caracteritzar per ser de xifres rècords i de durada de la campanya turística.

El descens en el fluxe de visitants s’ha fet especialment patent a l’oferta complementària i d’oci, que és la que s’està enduent la pitjor part. Les terrasses de bars, cafeteries i restaurants, a mode d’exemple, registren enguany un menor volum de facturació que es pot explicar per dos motius: per una banda ha baixat el volum de turistes que s’allotgen a Sóller, que es pot atribuir a diferents factors externs, i un menor poder adquisitiu del turista que opta per gaudir de les seves vacances a la vall.

El descens en visitants i en caixes afecta a diferents sectors. Es nota en el tren, el tramvia, al bus de línia, a les cafeteries, bars i restaurants, a les botigues a les tendes de roba i souvenirs i, lògicament, a l’oferta d’oci complementària que hi ha a Sóller.

Diferents empresaris han posat de manifest que enguany s’han conjugat un compendi de factors que han restat gent i entrada de divises a Sóller. Està la competència que comença a despertar amb força a altres zones turístiques de la Mediterrània (Turquia, Grècia, Tunísia o Egipte, entre d’altres), però també està el cost que suposa per a un turista passar les seves vacances a l’illa, tant pel que fa a la factura de l’hotel com per la despesa que li suposa anar a bars, restaurants i establiments d’oci. Recentment el president dels hotelers de Sóller, Lluís Rullan, ja ho resumia dient que “Mallorca no és una destinació barata”. Es tracta d’una frase que contextualitza una situació: l’encariment generalitzat del producte turístic a Sóller i a Mallorca a tots els nivells que contrasta amb el poder adquisitiu limitat que tenen els turistes que ens visiten.

Si el context internacional ha propiciat un descens en l’afluència de visitants, les polítiques que ha duit a terme el Govern tampoc ajuden, expliquen els empresaris. Per una banda està que l’ecotaxa turística ha doblat de preu de l’any passat a enguany i la nova regulació del lloguer turístic vacacional. Això darrer ha reduït l’oferta d’habitatge vacacional, especialment la il.legal que tan havia proliferat a Sóller els darrers anys, que ha comportat una disminució de l’oferta i en volum de clients.

Les principals empreses de Sóller venen constatant que la temporada turística d’enguany no és bona. Tant és així que algunes situen fins al 20% la disminució dels seus ingressos per facturació si es compara amb l’any passat. Altres empreses suavitzen aquesta dada i la situen al voltant del 10 o el 15%. En tot cas són xifres aproximades que reflecteixen una tendència que s’ha registrat a Sóller durant el que duim d’any. Falta per saber quin comportament tendran els mesos de juliol i agost per avaluar l’abans en la disminució de clients. En el que duim de juliol, aquestes perspectives segueixen sense complir-se perquè es manté la tendència a la baixa.

Un fet que contrasta amb les dades que presenta l’oferta turística complementària és l’ocupació hotelera. A Sóller el nivell d’ocupació dels hotels es situa en uns valors més o menys similars als dels darrers anys. És a dir, els establiments turístics clàssics no noten tant l’ensopegada que ha experimentat l’oferta complementària en general. S’explicaria perquè molts pisos i habitatges no han sortit al lloguer turístic vacacional, amb la conseqüènt pèrdua de visitants que ha registrat el municipi.

La taxa d’atur també ha estat aliena a la situació exposada per empresaris turístics, ja que fins ara l’evolució de l’ocupació ha anat a l’alça. Fins al punt que la taxa registrada durant el mes passat es va situar en un valor que no es registrava a Sóller des de l’any 2004. Actualment el municipi registra la taxa de desocupació més baixa dels darrers anys propiciada per la bona evolució del sector serveis, un grup que engloba l’hostaleria, la restauració, el comerç i el turisme. L’atur que es registri pel juliol marcarà tendència.



Anterior Tanca Següent Compartiu-ho a