Diari digital de la comarca de Sóller
Dimarts, 16 d'abril de 2024   |   18:24
 
Enquesta  
Quina nota poses al servei d’autobusos del TIB?

0 - 2‘5
2‘5 - 5
5 - 7‘5
7‘5 - 10
 
Reportatge
07/08/2015 | 10:03
Recuperant un bocí del passat ferroviari
J.M.

Baix una carpa instal.lada en els terrenys que té el Ferrocarril de Sóller a Son Reus, operaris d’una fusteria sollerica estan a punt de culminar els treballs d’una exhaustiva restauració d’una de les joies més importants del món ferroviari balear. Amb aquesta actuació es recupera un bocí del passat ferroviari.

Es tracta d’un vagó construït l’any 1929 per la firma Carde&Escoriaza que va pertànyer a la companyia Ferrocarrils de Mallorca. El cotxe de passatgers és propietat de Serveis Ferroviaris de Mallorca i ha estat sotmès a un important procés de restauració amb el que s’ha renovat tota la seva fusteria després d’anys de romandre pràcticament abandonat. El Ferrocarril de Sóller ha actuat de mediador entre els Serveis Ferroviaris i l’empresa sollerica que ha duit a terme els treballs, que ja ha realitzat treballs similars per a l’empresa ferroviària de la vall.

Les tasques de renovació estan avançades i acabaran pròximament. El vehicle ferroviari va ser traslladat amb un camió grua fins a l’explanada de Son Reus on va ser cobert per una carpa i bastiments per facilitar les labors de restauració. Serveis Ferroviaris preveu cedir aquest element patrimonial a una entitat sense ànim de lucre amb vincles en el món dels ferrocarrils.

El cotxe de passatgers és un  Carde&Escoriaza que va ser identificat amb el número 107. En un principi era de classe mixta però després es va transformar en cotxe saló de primera classe fins que va ser retirat definitivament de la circulació. El vagó va circular per diferents línies de tren de Mallorca fins que va ser retirat definitivament del servei l’any 1969. A causa del seu pes (20 tones) no podia circular per totes les línies, bàsicament només ho podia fer per les de Manacor i Artà.

El cotxe que ara està en restauració és l’únic que va sobreviure dels catorze que va arribar a tenir la companyia Ferrocarriles de Mallorca, segons assenyala una memòria explicativa de l’Associació Amics del Ferrocarril.
El vagó va ser construït a Saragossa el mateix any que varen entrar en circulació els automotors elèctris de la línia Sóller-Palma. De fet, el constructor va ser el mateix. En el procés de liquidació de Ferrocarriles de Mallorca i la seva posterior absorció per Feve molt material rodant històric va ser desballestat.



Anterior Tanca Següent Compartiu-ho a